AEROMEDIA
The Italian Aerospace Information Web
by Aeromedia - corso Giambone 46/18 - 10135 Torino (Italy)


Neos primo operatore B.737-800 con winglets in Italia
Neos first to fly Boeing 737-800 with winglets in Italy
Il primo decollo di un Boeing B.737-800 con i colori della compagnia charter Neos. (Boeing)
Maiden take off for the first Boeing B.737-800 of Italian charter airline Neos. (Boeing)
Il 1° marzo scorso, la Boeing ha consegnato il primo B.737-800 alla Neos, un nuovo vettore charter con base sull'aeroporto di Malpensa. Si tratta del primo velivolo di questo tipo, dotato di alette alle estremità alari, ad operare in Italia. Neos inizierà la propria attività durante il corrente mese ed a maggio riceverà il secondo B.737-800; entrambi sono noleggiati dalla GE Capital Aviation Services (GECAS). I collegamenti a corto/medio raggio verso le tradizionali mete mediterranee saranno effettuati anche con partenze da Bologna e Verona. Nella stagione invernale è anche previsto un volo per l'Isola di Capo Verde.
Azionisti al 50% della Neos sono la Finanziaria di Partecipazioni S.p.A. (IFIL) e la tedesca Preussag. IFIL possiede anche l'Alpitour, maggiore tour operator italiano. A sua volta, Preussag controlla varie compagnie aeree in Germania, Regno Unito, Francia, Paesi scandinavi e Polonia, oltre a diverse agenzie di viaggio europee. Carlo Stradiotti, amministratore generale di Neos, ha rilevato che il B.737-800 è anche il velivolo standard della Hapag-Lloyd, il vettore tedesco di Preussag, e questa comunanza offre potenziali risparmi sulle spese manutentive e di addestramento del personale.
L'installazione alle estremità alari del B.737-800 di alette rivolte verso l'alto, le cosiddette "winglet", riduce fino al 4% il consumo di carburante su tratte maggiori di 1.850 chilometri. Ciò consente di aumentare l'autonomia del velivolo fino a 240 chilometri, migliorare le prestazioni di decollo ed incrementare il carico utile fino a tre tonnellate. Boeing ha sviluppato la tecnologia delle winglet congiuntamente alla Aviation Partners.

(Da un comunicato stampa Boeing Commercial Airplanes, Seattle, Wa (USA) - 13 marzo 2002)

Boeing delivered, March 1, the first B.737-800 jetliner to Neos, a recently formed charter airline based in Milan, Italy. The airplane is the first B.737-800 with winglets to enter the fleet of an Italian airline. Neos will begin operations this month and a second aircraft of the same type is scheduled for delivery in May. Both airplanes are leased from GE Capital Aviation Services (GECAS). The carrier will use the airplanes to serve the short- and medium-range charter market, flying out of bases in Milan, Bologna and Verona. In summer, Neos will target Mediterranean destinations, and in the winter, sunshine destinations such as Egypt and the Cape Verde Islands off the coast of Africa.
Neos is a joint venture of Finanziaria di Partecipazioni S.p.A. (IFIL) of Italy and Preussag of Germany. IFIL and Preussag are also partners in Alpitour, the largest tour operator in Italy. Preussag owns airlines in Germany, the United Kingdom, France, Scandinavia and Poland plus several tour operators in Europe. Carlo Stradiotti, Neos managing director, said the B.737-800 is the predominant airplane model at Hapag-Lloyd, Preussag's German airline, and that the fleet commonality could offer potential joint maintenance and training opportunities in the future.
Adding winglets, which are upward-swept extensions on the tips of the wings, to a B.737-800 can reduce fuel burn by up to 4 percent on flights longer than 1,150 miles (1,850 kilometers). They also can increase the distance the airplane flies by up to 150 miles (240 kilometers), improve the takeoff performance, increase the amount of weight the airplane can carry by up to 6,613 pounds (3 metric tons). Boeing developed the winglet technology in cooperation with Aviation Partners, Inc.

(From a press release by Boeing Commercial Airplanes, Seattle, Wa (USA) - March 13, 2002)