AEROMEDIA
The Italian Aerospace Information Web
by Aeromedia - corso Giambone 46/18 - 10135 Torino (Italy)

LE FOTOGRAFIE / IMAGES

Pallone vincolato panoramico Lindstrand LTL 203T HiFlyer I-MICM (n/c HF051 costruito nel 2012, ex G-MICM) della Avio San Michele durante un’ascensione panoramica su Torino nell’aprile 2013. Peso massimo al decollo 3.693 kg, diametro dell’involucro - riempito di gas elio ed aria - 22,28 m, volume 6.000 metri cubi. L’ampia gondola a pianta ottagonale può trasportare fino a 30 persone più l’operatore. Il volume massimo dell’involucro è fisso ma il volume dell’elio può variare secondo la temperatura ambientale e la pressione atmosferica. Per compensare queste differenze nel volume dell’elio, nella parte inferiore dell’involucro c’è una seconda camera, denominata “ballonet”, che contiene una quantità variabile d’aria. La separazione tra l’elio e l’aria è ottenuta con una sottile membrana di tessuto, il “bladder”. Il sistema di sollevamento a verricello, realizzato dalla Lindstrand Technologies, consente di far salire il pallone in sicurezza e di farlo tornare a terra al termine di ogni ascensione. I voli a pagamento del pallone, soprannominato “Turin Eye”, sono iniziati nell’ottobre 2012, totalizzando circa 5.000 passeggeri nei primi tre mesi di attività. Nel gennaio 2013, il pallone ha ricevuto le marche italiane. (Aeromedia)
Lindstrand LTL 203T HiFlyer panoramic tethered balloon I-MICM (c/n HF051 manufactured in 2012, ex G-MICM) operated by Avio San Michele during a panoramic flight over Turin, in April, 2013. The Helium and air-filled LTL 203T HiFlyer is manufactured by Lindstrand Technologies Ltd of UK. It has an MTOW of 8,141 lbs (3.700 kg); an overall envelope diameter of 73.1 ft (22.85 m), for a volume of 211,888 cu ft (6.000 m3). The large octagonal gondola can carry 30 passengers plus the operator. The maximum envelope volume is fixed but the volume of helium contained within the envelope varies with changes in temperature and atmospheric pressure. Consequent changes to the envelope shape are avoided by a compensating bladder consisting of a thin fabric membrane known as a “ballonet” fitted below the helium cell. This can be fed with compressed air, or have its pressure released to augment or diminish its volume thus keeping the overall volume, and hence the balloon shape, constant. The Lindstrand Technologies winch system allows the balloon to be tethered in position and winched back down at the end of each ride. The commercial flights of “Turin Eye”, as the balloon was named, started in October, 2012. During the first three months of operations, 5.000 passengers were carried. In January, 2013, the balloon received Italian registration marks. (Aeromedia)


indice index
home page
home page (english)