Bombardier ha annunciato il lancio del suo nuovo CRJ-1000, un’ulteriore evoluzione degli aerei della Serie CRJ, la famiglia di bireattori regionali più diffusa al mondo. Denominato finora CRJ-900X, il CRJ-1000 è specificatamente concepito per i vettori regionali che devono passare ad aerei con almeno 100 posti, senza aumentare i costi diretti operativi e con miglioramenti al comfort dei passeggeri.
"Abbiamo già anticipato la necessità di maggiore capienza, sulle rotte brevi, prima con il CRJ-700 nel 1997 e poi con il CRJ-900 nel 2000. Oggi questi aerei sono la spina dorsale di parecchie compagnie aeree," ha detto Pierre Beaudoin, Presidente e Chief Operating Officer della Bombardier Aerospace. "Il jet regionale CRJ-1000 unisce la sperimentata piattaforma, l’affidabilità e la flessibilità configurativa dei suoi predecessori, con costi operativi inferiori del 15% a quelli del pariclasse concorrente."
Il programma CRJ-1000 parte con 38 ordini fermi, 15 dei quali convertiti dal CRJ-900, e 23 tra impegni d’acquisto ed opzioni, da parte di tre vettori. La Brit Air, sussidiaria dell’Air France con base a Morlaix, ha posto un ordine fermo per otto CRJ-1000, oltre ad opzioni per altrettanti esemplari. In base al prezzo di listino del CRJ-1000, l’ordine della Brit Air ammonta a circa 371 milioni di dollari, che salgono a 768 se tutte le opzioni verranno esercitate.
Con il lancio del nuovo CRJ-1000, anche l’italiana My Way Airlines ha convertito in CRJ-1000 15 dei 19 CRJ-900 ordinati nel settembre 2006. Il valore complessivo del contratto passa da 702 a 857 milioni di dollari. Un terzo cliente - per ora anonimo – ha ordinato altri 15 esemplari, con un ordine condizionale per ulteriori 15. L’ordine fermo vale circa 704 milioni di dollari, che potranno salire ad 1,5 miliardi per tutti i trenta esemplari.
Il primo volo del CRJ-1000 è previsto durante l’estate del 2008, con entrata in servizio negli ultimi mesi del 2009. L’aereo avrà un peso massimo al decollo (MTOW) di 41.632 kg e – in condizioni operative ottimali – potrà trasportare 100 passeggeri su tratte fino a 1.691 miglia nautiche (3.139 km). Rispetto agli aerei della stessa categoria ma di generazione precedente, il CRJ-1000 sarà più “ecocompatibile” grazie ai minori consumi e rilascio di diossido di carbonio ridotto fino al 30%.
(Da un comunicato stampa Bombardier Aerospace, Regional Aircraft, Downsview, Toronto, Ontario, Canada – 19 febbraio 2007)
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Bombardier announced today the launch of its CRJ-1000 jet, the next major step in the evolution of the CRJ Series aircraft family, the world's most successful family of regional aircraft. Previously designated the CRJ-900X jet, the CRJ-1000 is designed specifically to meet the needs of growing regional airlines for jets of up to 100 seats, with a focus on extremely low operating costs and improvements to cabin comfort.
"We anticipated the need for larger regional aircraft when we introduced the CRJ-700 regional jet in 1997 and the CRJ-900 regional jet in 2000. These aircraft are now the backbones of many airline fleets worldwide," said Pierre Beaudoin, President and Chief Operating Officer, Bombardier Aerospace. " The CRJ-1000 regional jet combines the proven platform, reliability and flexible cabin configurations of its predecessors with its closest competitor having up to 15 per cent higher trip cash operating costs."
The CRJ-1000 aircraft program is launched with 38 firm orders, 15 of which are CRJ-900 conversions, and 23 conditional orders and options, from three customers. Brit Air of Morlaix, France, a wholly owned subsidiary of Air France, has placed a firm order for eight CRJ-1000 aircraft, and has taken options on eight additional aircraft. Based on CRJ-1000 list price, the value of Brit Air's eight firm ordered aircraft is approximately $371 million US which could rise to $768 million US if the airline exercises its eight options.
With the launch of the CRJ-1000 aircraft, My Way Airlines of Italy is converting, as announced in September 2006, 15 of its 19 CRJ-900 regional jet orders to CRJ-1000 airliners. The original contract value of approximately $702 million US increases to $857 million US. An undisclosed customer has placed a firm order for 15 of the aircraft, with a conditional order for an additional 15. The contract value for the firm order is approximately $704 million US, which could increase to $1.5 billion US if the conditional orders are executed.
The new CRJ-1000 regional jet is scheduled to enter service in the fourth quarter of calendar year 2009. First flight is scheduled for the summer of 2008. With a maximum take-off weight (MTOW) of 91,800 pounds (41,632 kilograms), the CRJ-1000 aircraft will offer a maximum range of 1,691 nautical miles (3,139 chilometres) with 100 passengers, under certain operating conditions. Compared to older generation aircraft of similar passenger capacity currently in operation, the CRJ-1000 will also respond to today's environmental needs by providing substantially lower fuel consumption and achieving up to 30 per cent reduced carbon dioxide engine emissions.
(From a press release by Bombardier Aerospace, Regional Aircraft, Downsview, Toronto, Ontario, Canada – February 19, 2007)
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